KOMPLETT BEHANDLING

UNDERREDSBEHANDLING FÖR KOMPLETT ROSTSKYDD
Så här gör vi vår kompletta rostskyddsbehandling, steg för steg. Hela behandlingen tar totalt 48 timmar och består av följande moment:

Steg ett & två

1. Demontering

  • Vi börjar med att skydda innerklädsel och mattor med papp och plast.
  • Vi lyfter bilen, tar av hjulen och demonterar plastsköldar och eventuella innerskärmar. Vi maskerar känsliga delar under bilen som bland annat lambdasond och bromsskivor.

2. Rengöring

  • Chassit tvättas med tvättmedel och hett vatten under högt tryck. Alla lösa beläggningar måste bort.

Steg tre & fyra

3. Torkning

  • Bilen får torka i vår unika anläggning. När det är dags att behandla med rostskyddsmedel är bilen absolut torr.
  • Vi kontrollerar om bilen har rostskador. Om skadorna är allvarliga upprättar vi ett protokoll och tar kontakt med kunden, som kör bilen till plåtverkstad för reparation. Om bilen kommer tillbaka mer eller mindre direkt till oss (så att vi slipper göra en ny omfattande chassitvätt) så fortsätter behandlingen inom den ursprungliga prisramen.

4. Detaljbehandling

  • Vi använder tre olika produkter och följer ett särskilt behandlingsschema som är unikt för varje bilmodell. Det är framtaget i nära samarbete med bilfabrikanterna.
  • I första steget behandlar vi med ett penetrerande medel. Det kryper in i skarvar och fogar för att ta hand om ytlig rost som finns på nästan alla bilar. Därefter får bilen torka.

Steg fem & sex

5. Underredsbehandling

  • I nästa steg bygger vi upp ett nytt rostskydd i hålrummen med ett vaxbaserat medel som tagits fram särskilt för att skydda moderna bilar mot rost. Vi behandlar alla hålrum i dörrar, trösklar och balkar, vanligtvis 60-70 ställen. Sedan får bilen torka igen.
  • I tredje steget läggs ett tjockt slitskydd över hela bottenplattan. Särskilt väl behandlas hjulhusen; där gör vi om proceduren flera gånger så att skiktet blir tillräckligt tjockt.

6. Slutkontroll

  • Sista steget är utvändig tvätt och slutkontroll av behandlingen. Vi tvättar bilen försiktigt för att inte tvätta bort behandlingen i skarvar och fogar innan den har torkat ordentligt. Eftersom vi har behandlat flödigt i hålrummen kan bilen ge ”ett kladdigt intryck” när du hämtar bilen hos oss, men det försvinner snart.